Overgang til børnehave og skole

Overgang fra vuggestue til børnehave

Når vuggestuebørnene nærmere sig tre år, skal de begynde i børnehave. Forud for dette holder vi en overflytningssamtale med jer og en pædagog fra vuggestuen og en fra børnehaven. Formålet er at skabe størst muligt faglig kontinuitet og overdragelse af viden i overgangen.

Cirka tre-fire uger inden børnehavestart besøger barnet børnehaven sammen med en voksen og nogle venner fra vuggestuen. I Ørnen er vi så heldige, at vores hus er indrettet sådan, at vuggestue- og børnehavebørn bor side om side, så selv om det er noget nyt at starte i børnehave, så oplever vi, at det ikke føles lige så fremmed for børnene, fordi de kender hinanden i forvejen.

Så vidt det er muligt, forsøger vi at flytte barnet sammen med en vuggestueven.

Overgang fra børnehave til skole

Hvert år danner vi en storegruppe af de børn, der skal begynde i skole det kommende år. Storegruppen mødes to gange om ugen om formiddagen med faste aktiviteter og forløb. I klynge NB D har vi et førskolenetværk, hvor de medarbejdere, der har ansvar for de kommende skolestartere, sparrer og vidensdeler med hinanden.

I storegruppen arbejder vi med at give børnene de bedste forudsætninger for at starte i skole og give dem et kendskab til den nye hverdag, der venter. Vi taler om, hvordan man er en god ven, og hvordan man tager hensyn og hjælper hinanden. Det kan også være, vi tager på tur og laver bogstaver ud af ting, vi kan finde i naturen.

Vi har desuden et tæt samarbejde med Grøndalsvænget Skole, som enten kommer på besøg hos os eller som vi besøger forud for skolestart.